EDUSTEPSДописиПрофорієнтація Професійна придатність особистості
Професійна придатність особистості

Професійна придатність особистості


Забезпечення трудової діяльності людини визначається наявністю і необхідністю врахування критеріїв відповідності характеристик суб'єкта і об'єкта праці, їх придатності для виконання трудових завдань.

Поняття «професійна придатність» за своєю суттю відображає як різні індивідуальні особливості людини, необхідні для успішного виконання трудової (навчальної) діяльності, його придатність для конкретної діяльності, так і характеристики об'єкта праці з точки зору їх відповідності можливостям людини (або професійної сукупності осіб), тобто придатності праці для людини.

Професійна придатність є властивістю мета системи «людина-професія» ( «людина-діяльність», «суб'єкт-об'єкт»), в якій проявляються властивості людини, які він купував у зв'язку з реалізацією себе в діяльності (поряд з властивостями працездатності, надійності, готовності до праці і ін.), і властивості діяльності, які відображають в її змісті, засобах і умовах структурні і функціональні особливості організму і психіки людини (наприклад, ергономічні властивості техніки, робочого місця, системи підготовки і т. д.).

Сутність категорії професійної придатності людини полягає в тому, що вона відображає: 1) вибір роду діяльності (професії), найбільш повно відповідає схильностям і здібностям конкретної людини; 2) задоволення інтересу до обраної професії і задоволеність процесом і результатами конкретної праці; 3) міру оцінки здатності і готовності до праці, ефективності, надійності, безпеки виконання трудових функцій, індивідуальну міру результативності праці; 4) один із проявів соціального (професійного) самовизначення особистості, її самоствердження, самореалізації, самовдосконалення у праці; 5) розвиток «Я концепції», зародження і становлення образу «Я професіонал» і прагнення суб'єкта діяльності до досягнення еталонної моделі професіонала.

Професійна придатність людини визначається співвідношенням вимог професії до індивідуальних особливостей людини; має конкретний об'єкт реалізації - систему «людина-професія», тобто певну категорію людей, вид діяльності, етап професіоналізації; відображає стан, ступінь розвитку сукупності індивідуальних якостей людини (рис особистості, здібностей, мотивації, фізичного стану, професійної підготовленості і т. д.); є динамічним системи «людина-професія» (відображає розвиток суб'єкта праці і мінливість суб'єкта праці).

Професійна придатність розглядається, по-перше, як сукупність якостей, властивостей людини, які зумовлюють успішність формування придатності до конкретної діяльності (видами діяльностей), і, по-друге, як сукупність наявних, сформованих професійних знань, навичок, умінь, а також психологічних, фізіологічних і інших якостей і властивостей, що забезпечують ефективне виконання професійних завдань. З цих позицій властивість професійної придатності обумовлюється сукупністю вихідних (з точки зору включення в діяльність) особливостей людини, а також формується, розвивається на етапах професійного шляху в процесі діяльності.

Професійна придатність визначається сукупністю індивідуальних особливостей людини, що впливають на успішність освоєння будь-якої трудової діяльності і ефективність її виконання. Вона відображає реальний рівень розвитку професійно значущих якостей для конкретної діяльності, які формуються і проявляються на етапах життєвого і професійного шляху. До їх числа відносяться якості, що характеризують особливості трудового виховання і навчання, професійної підготовленості, психологічної структури особистості, стану здоров'я і фізіологічних функцій, фізичного розвитку, які визначаються вимогами професії.

Процес психологічної оцінки і формування професійної придатності, тобто її розвиток на шляху професіоналізації суб'єкта праці, проходить ряд етапів, основними з яких є наступні:

1) трудове виховання і навчання (підготовка до праці і вибору професії) - виховання у дитини любові до праці, опановування найпростішими знаряддями і способами праці, формування готовності до праці, потреби і розуміння його необхідності, розвиток загальнотрудових навичок;

2) професійна орієнтація - допомога у виборі професії на основі професійної освіти, консультації, корекції професійних планів;

3) професійний відбір - визначення ступеня придатності людини до певного виду діяльності на основі зіставлення його індивідуальних особливостей з вимогами професії (на цьому етапі можливо також розв'язання задач розподілу фахівців, комплектування навчальних і професійних груп, підбір фахівця до чинної групи, тощо) ;

4) професійна підготовка - обґрунтування рекомендацій до програм, методикам і засобів навчання і тренування, до об'єктивних методів і критеріїв оцінки рівня професійної підготовленості;

5) професійна адаптація - розробка засобів, методів і критеріїв оцінки особливостей пристосування суб'єкта праці до змісту і умов конкретної діяльності та обґрунтування рекомендацій щодо прискорення цього процесу;

6) професійна діяльність - забезпечення раціональної організації (регламентації), умов і процесу (змісту) трудової діяльності, високої ефективності, якості, безпеки праці, професійного вдосконалення і здоров'я, задоволеності працею;

7) професійна атестація - періодична оцінка професійної кваліфікації з метою визначення відповідності займаній посаді і обґрунтування рекомендацій щодо посадових призначень, переміщень, а також направлення на навчання, перепідготовку;

8) психологічна експертиза та професійна реабілітація - відновлення функціонального стану організму і психіки після напруженої роботи і перенесених захворювань, при розвитку стійких негативних домінантних станів в результаті частих професійних невдач і т. П.

Психологічна характеристика професійної придатності значною мірою визначає особливості її формування і прояву в майбутньому - в цьому плані психічний склад особистості, її здатності, спрямованість і інші риси виступають як передумови досягнення того чи іншого рівня професійної придатності, який проявляється в успішності навчання і реальної трудової діяльності, в задоволеності працею і в прагненні до професійного самовдосконалення.

Практикум з диференціальної психодіагностики професійної придатності. Навчальний посібник / За заг. ред. В.А. Бодрова. - М .: Наукова думка. 2003 - 768 с. (Сучасна освіта)

Замовити консультацію

Підібрати програму

Скинути

OK