EDUSTEPSДописиПрофорієнтація Професія та здібності
Професія та здібності

Професія та здібності


З кожним роком Ви більше відчуваєте себе членом суспільства, повноправним громадянином своєї країни. Наближення закінчення школи гостріше ставить перед вами питання про вибір професії. Від мрій, пов'язаних з майбутнім, треба переходити до реальності. Тепер уже слід точно визначитися у своїх інтересах і прагненнях, врахувати всі внутрішні можливості і зовнішні обставини.

Ставши більш дорослим, Ви почали розуміти вагомість різних професій і те, що чим більш одна професія популярна серед людей, тим більше зусиль потрібно докласти, щоб отримати роботу в цій сфері. Тепер ви починаєте замислюватися про свої здібності, прислухатися до своїх внутрішніх нахилів та інтересів.

Варто нагадати, що в психології прийнято розрізняти поняття «інтереси» і «нахили», які не є тотожними, хоча між ними існує певний взаємозв'язок. Інтерес може стати джерелом формування різних нахилів. Наприклад, багато людей люблять музику, цікавляться нею. Однак одні схильні до виконавчої діяльності, інші - до мистецтвознавчої, треті - до педагогічної. Хороші виконавці не завжди бувають хорошими педагогами. Хімік-теоретик, хімік-експериментатор, викладач хімії - цікавляться хімією, але їх діяльність, нахили дуже різні; перекладач науково-технічної літератури, гід-перекладач, викладач іноземної мови - пов'язані з мовою, тощо.

Консультація спеціаліста EduSteps щодо навчання за кордоном:
+38 044 333 60 04, info.edusteps@gmail.com 


Інтереси можуть бути дуже динамічними, мінливими. У ході формування особистості вони можуть як розвиватися, заглиблюватися, так і підмінятися іншими. Нахили - більш стабільні утворення, вони більшою мірою відображають здібності людини.

Інтереси можуть бути дуже динамічними, мінливими. У ході формування особистості вони можуть як розвиватися, заглиблюватися, так і підмінятися іншими. Нахили - більш стабільні утворення, вони більшою мірою відображають здібності людини.

Вчені вважають, що будь-яка професія вимагає від людини володіння певними якостями, які допомагають їй легше з нею впоратися, визначають придатність людини до неї і показують, наскільки успішно вона зможе її виконати. У психології такі індивідуально-психологічні особливості називають здібностями людини. У звичайному житті слово «здібності» ми вживаємо з різних причин і з різним значенням. Однак психологи називають здібностями тільки якості, які, по-перше, мають психологічну природу, по-друге, індивідуально варіюють, тобто розрізняються.

Підкреслюючи зв'язок здібностей з успішною діяльністю, слід обмежити їх коло тільки тими, які забезпечують ефективний результат діяльності. Здібних людей від нездатних відрізняє швидше освоєння діяльності, досягнення в ній більшої ефективності. Здібності - складне утворення, залежне і містить не тільки різні психічні процеси, а й розвиток особистості в цілому. Хоча зовні здібності проявляються в діяльності: в навичках, уміннях і знаннях особистості, але водночас здатність і діяльність - це не одне і те ж, вони не тотожні один одному. Так, людина може бути добре технічно підготовленою та освідченою, але не здатною до будь-якої діяльності.

Можна сказати, що відповідно до майбутньої професії людини здатності виступають як деяка можливість, яка може відбутися, а може і ні. Здібності - це тільки можливість освоєння знань, умінь і навичок, а чи стане вона дійсністю, залежить від різних умов. Так, наявність у дитини математичних здібностей жодною мірою не є гарантією того, що вона стане великим математиком. Без відповідних умов (спеціальне навчання, творчо працюючі педагоги, можливості сім'ї і т.д.) здатності стихнуть, так і не розвинувшись.

Однак знання, уміння і навички залишаються зовнішніми відповідно до здібностей тільки до тих пір, поки вони не освоєні. Проявляючись у діяльності по мірі її освоєння особистістю, здібності розвиваються далі, формуючи в ній свою структуру і своєрідність.

Консультація спеціаліста EduSteps:
+38 044 333 60 04, info.edusteps@gmail.com 



Таким чином, можна сказати, що здібності виявляються не в самих знаннях, уміннях і навичках, а в тому, наскільки швидко і легко людина освоює конкретну професію. Від здібностей залежать якість виконання діяльності, її успішність і рівень досягнень, і також те, як вона виконується. Відомий вітчизняний психолог Б.М.Теплов виділив три наступні основні ознаки поняття «здатність»:

«По-перше, під здібностями розуміються індивідуально-психологічні особливості, що відрізняють одну людини від іншої; ніхто не стане говорити про здібності там, де мова йде про певні властивості, у відношенні яких усі люди рівні.

По-друге, здібностями називають не будь-які індивідуальні особливості, а лише такі, що мають відношення до успішного виконання будь-якої діяльності або багатьох видів діяльності.

По-третє, поняття «здатність» не зводиться до тих знань, навичок чи умінь, які є вже виробленими в конкретної людини».

Розглядаючи залежність здібностей і професії, слід зазначити, що якщо людина не справляється зі своєю роботою, то це зовсім не означає, що у неї повністю відсутні здібності. Просто їй потрібно більше часу на засвоєння знань, умінь і навичок, а педагогам знадобиться докласти набагато більше зусиль для її навчання. Крім того, здібності людини можуть розвинутися через деякий час або опинитися в іншій спеціальності.

Підбиваючи підсумок можна сказати, що оскільки здібності розвиваються в діяльності, то можна припустити, що, чим раніше людина почне пробувати себе в різних видах діяльності, тим раніше вона проявить їх в одній з професій.
Матеріал підготовлений авторами EduSteps.
Використання будь-яких матеріалів, розміщених на сайті, дозволяється за умови посилання на EduSteps.com.ua.

Замовити консультацію

Підібрати програму

Скинути

OK